Roeiers gered na alarmering EPIRB door Irish Coast Guard

Epirb1, Reddingsverhalen, rescueME

Roeiers gered na alarmering EPIRB door Irish Coast Guard

Twee oceaanroeiers zijn door de Ierse kustwacht gered van hun kapotte boot voor de kust van Mizen Head, County Cork, na de activering van hun Ocean Signal rescueME EPIRB1.

Brian Conville, 25, uit Dublin en Joseph Gagnon, 20, uit Quebec, Canada, hadden bijna een recordbrekende Noord-Atlantische oversteek gemaakt toen hun boot kapseisde in ruwe zee op ongeveer 165 mijl van Ierland op 21 juli 2017.

Hun Ocean Signal EPIRB1 (Emergency Position Indicating Radio Beacon) zond een automatisch alarm uit toen het apparaat onder water raakte ​​nadat de boot was omgedraaid. Het Coast Guard Rescue Coordination Center in Valentia stuurde de in Waterford gevestigde Sikorsky Rescue 117-helikopter, met Irish Air Corps Casa 253 als extra dekking. De twee bemanningsleden werden uit de zee gelierd en naar het Tralee-ziekenhuis in Co Kerry getransporteerd, waar ze werden behandeld voor onderkoeling.

Na het vertrek uit St. John’s, Newfoundland, Canada op 13 juni, waren de roeiers er klaar voor het eerste en jongste duo te worden dat de Atlantische Oceaan, van west naar oost, in minder dan 40 dagen vanuit Canada overstak totdat ze in moeilijkheden kwamen. Ze hadden oorspronkelijk de bedoeling om in Frankrijk te landen, maar moesten hun reis verkorten vanwege uitdagend weer en verwondingen. Ze besloten in plaats daarvan naar Cork te gaan.

Brian vertelde CBC nieuws dat de EPIRB hun leven heeft gered. Hij zei: “Zonder de EPIRB zouden we hier vandaag niet zijn. We zouden nog steeds op zee zijn. We realiseerden ons dat we ongelooflijk veel geluk hadden, want toen de boot omkeerde, moet onze EPIRB [noodpositie-indicatie radiobaken] hebben geslagen. Het was behoorlijk heftig toen de boot omsloeg. Ik werd heen en weer geslingerd. Ik was aan de boot vastgebonden en dat is de enige reden dat ik bij de boot kon blijven. Maar de EPIRB zag ik niet meer, dus het activeerde zichzelf toen in het water kwam en dat is wat ons leven redde, om eerlijk te zijn. “

Ondanks de beproeving is Joseph nog steeds van plan om de 5.000 kilometer tussen Canada en Frankrijk over te steken in 2018 en de jongste single ocean roeier te worden.

Hij zei: “De EPIRB maakte deel uit van de uitrusting die bij de boot werd geleverd en was een zeer belangrijk onderdeel van onze veiligheidskit. Het was onze enige kans op redding en we waren dan ook erg blij om de helikopter te zien. ”

Een EPIRB biedt de essentiële link van een boot in nood naar de hulpdiensten. De Ocean Signal rescueME EPIRB1 is de meest compacte op de markt en was daarom ideaal voor de kleine roeiboot. De EPIRB wordt automatisch geactiveerd zodra het apparaat in water raakt  en communiceert de locatie via het 406MHz Cospas-Sarsat satellietsysteem met de noodpositie die wordt verkregen met een geïntegreerde 66-kanaals GPS-ontvanger en 121.5MHz homing baken.

Het laat zien dat als je alarm kunt slaan en kunt blijven drijven, je een grote kans hebt om gered te worden.

Over de redding zei SAR-manager Gerard O’Flynn van de Coast Guard: “Het laat zien dat als je alarm kunt slaan en kunt blijven drijven, je een grote kans hebt om gered te worden. Ik wil ook de Helicopter-crew en Valentia complimenteren met deze succesvolle operatie en het Air Corps bedanken voor hun steun.”

Bezoek de website van Joseph voor meer informatie.
Volgende uitdaging van Joseph is solo de oceaan bedwingen