rescueMe MOB1 zorgt voor snelle redding jachtracer

Marcel Tremblay droeg, tijdens de SoCal 300 oceaanrace 2019 op Prevail (een SANTA Cruz 52), een Ocean Signal rescueME MOB1 toen hij overboord viel.

Het belang van het dragen van zijn MOB1 is voor de ervaren zeiler Marcel Tremblay zonder twijfel aangetoond. Dit voorjaar viel hij over boord in kalme en heldere omstandigheden tijdens het varen van Santa Barbara, CA, naar de Kanaaleilanden.

Toen hij in het water terecht kwam tijdens het verplaatsen van een zeil, werd het compacte man overboord AIS-apparaat met geïntegreerde DSC bevestigd in zijn reddingvest onmiddellijk geactiveerd. Een ​​perfect uitgevoerde redding door zijn collega-bemanning aan boord van de Santa Cruz 52 werd gestart.

Marcel, die de MOB1 twee jaar geleden had gekocht voor de Transpac race 2017 naar Hawaï, was binnen ongeveer vijf minuten weer aan boord, wat zoveel indruk op de rest van het team maakte dat ze na het incident allemaal investeerden in het kopen van een rescueME MOB1.

Voor zijn geplande deelname aan de Transpac van dit jaar in juli, zorgde Marcel ervoor dat hij zijn gratis vervangingsunit van Ocean Signal kreeg om volledig uitgerust te zijn voor de open oceaanrace van 2.225 nm.

Marcel, die directeur werktuigbouwkunde is bij FLIR Systems, zei: “Het was een heldere dag met slechts 10 knopen wind en ik was naar de boeg van de boot gerend met de spinnakerzak in mijn hand, waardoor ik niet kon zien waar ik liep. Ik struikelde over een lijn en viel van de boot terwijl mijn hand de tas vasthield.

“Het goede nieuws is dat zodra ik in het water was, mijn Spinlock-reddingvest zoals verwacht werd opgeblazen, evenals dat de MOB1 geactiveerd werd. Ik hoorde het alarm op de boot meteen piepen terwijl ik naar de boot keek die van me af zeilde.

“Ik voelde me niet in een levensgevaarlijke situatie omdat het overdag was, maar ik voelde me echt veilig wetende dat ze mijn locatie aan boord zagen. Ik was ook blij dat ik twee jaar geleden een MOB1 had gekocht. Ik had het geprogrammeerd op het AIS-nummer van de boot, het in mijn reddingvest bevestigd en het verder vergeten, wetende dat het er zat om in nood alarm te geven. Twee jaar later werkte het zoals verwacht.

“Ik was onaangenaam verrast om te zien hoe snel de boot van me weg zeilde. Je voelt je dan alleen op de oceaan. Ik keek naar mijn rechter- en linkerkant om de kust en het eiland op ongeveer 10 mijl afstand van mij te zien en ik realiseerde me al snel dat mijn enige kans om te overleven de boot was en dat de jongens wisten wat ze moesten doen. Gelukkig is de crew allemaal zeer ervaren. Ik was met ongeveer vijf minuten terug op de boot.

“Van de boot vallen kan zomaar gebeuren en in het midden van de nacht met 30 knopen wind zou dat een ander verhaal zijn geweest – het water is hier koud, wat je niet veel tijd geeft voordat je onderkoeld raakt.

“De eigenaar van de boot was onder de indruk van de snelle alarmering van het toestel op de bootelektronica. Mijn locatie stond meteen op de Raymarine-kaartplotter. De radio heeft het MOB-alarm geactiveerd en de kustwacht heeft zelfs gebeld om te controleren of alles in orde was.

Ocean Signal biedt een gratis vervangend baken voor iedereen met rescueME- en SafeSea-apparaten die hun PLB, MOB of EPIRB in een noodgeval heeft moeten activeren.