RescueMe MOB2 Klasse M

’s werelds kleinste persoonlijk AIS Man OverBoard baken met geintegreerde DSC die voldoet aan AMRD-regeling (Klasse M)

RescueMe MOB2 klasse M, AIS en DSC integratie.

AIS (Automatic Identification System)

Geïntegreerde DSC-zend-ontvanger (Digital Selective Calling)*

Class M - in overeenstemming met richtlijn ECC/DEC/(22)02

Infrarood- en wit strobe LED lamp

Snelle en nauwkeurige positionering

Eenvoudige integratie in reddingsvest **

Automatische activering

MOB2 50% kleiner in omvang

50% (typ.) kleiner dan concurrenten

Kenmerken RescueMe MOB2:

  • AIS (Automatic Identificatie System)
  • Class M – in overeenstemming met richtlijn ECC/DEC/(22)02
  • Geïntegreerde DSC-zend-ontvanger (Digital Selective Calling)*
  • LED bevestiging ontvangst DSC-acknowledgement signaal
  • 30% (typ.) kleiner dan concurrenten
  • GNSS via GPS en Galileo
  • Snelle en nauwkeurige positionering
  • IR- en wit strobe LED lamp
  • Automatische activering
  • Eenvoudige integratie in reddingsvest **
  • 5 jaar batterijlevensduur
  • 24 uur operationele levensduur
  • 5 jaar garantie †
  • Geïntegreerde Near Field Communication (NFC)
  • Connectiviteit met smartphone via NFC
  • Ocean Signal mobiele app (iOS en Android)

RescueMe MOB2

Alarmering Man Overboord

Bij een Man-Over-Boord is een onmiddellijke automatische alarmering aan boord van het eigen schip de snelste en betrouwbaarste optie voor redding. MOB-Alarmering op je schip van een man overboord is de snelste en betrouwbaarste optie voor redding. Op zee verlies je een man overboord snel uit het oog. Daarom combineert Ocean Signal zowel AIS als VHF DSC technologie volgens de nieuw AIS Class M-standaard in haar innovatieve product voor de maritieme markt, de RescueME MOB2.

Activering met GPS en VHF DSC

Na activering worden het eigen schip en schepen in de directe omgeving automatisch gewaarschuwd voor een Man-Over-Boord situatie via de VHF-DSC van de MOB2. Met zijn geïntegreerde GPS biedt de MOB2 je schip en eventuele assisterende schepen nauwkeurige locatiegegevens die steeds worden geüpdatet en waarmee de AIS MOB zichtbaar wordt op de elektronische kaart plotter of ECDIS (met AIS) van de zoekende schepen.

Compact formaat MOB2

De Ocean Signal MOB2 is bijna de helft kleiner dan concurrerende producten en past perfect in opblaasbare reddingsvesten. Het noodbaken heeft ook een langere werkingsduur en automatische activering (via een opblaasbaar reddingsvest). De strobe LED geeft zowel Infrarood als helder wit licht.  Daarnaast biedt het NFC-connectiviteit met de mobiele app van Ocean Signal om de MOB2 testresultaten te kunnen uitlezen.

Meer weten over de nieuwste Klasse M-vereisten voor AIS MOB?

Maak kennis met het kleinste AIS MOB-apparaat ter wereld met geïntegreerde VHF DSC: de rescueME MOB2 van Ocean Signal. Dit essentiële onderdeel van elk maritiem veiligheidspakket is ontworpen om bij een MOB-noodgeval snel te kunnen reageren.

Binnen 15 sec. eerste melding met AIS en VHF-DSC

De MOB2 is compact en licht in gewicht, en kan moeiteloos worden geïntegreerd met zelfs de meest compacte opblaasbare reddingsvesten, waardoor automatische activering bij het opgeblazen reddingsvest is verzekerd. De MOB2 stuurt binnen 15 seconden de eerste melding, waarbij de precieze locatie wordt uitgezonden met behulp van AIS-technologie naar de AIS kaartplotter aan boord van het eigen schip en nabijgelegen schepen. Bovendien worden alle nabijgelegen schepen onmiddellijk op de hoogte gebracht van de Man-Over-Boord situatie via VHF-DSC-technologie. Het bereik van de MOB2 is afhankelijk van de condities en bedraagt normaal ca 2-5 mijl.

Positie, zichtbaarheid en werkingstijd

In een noodsituatie gebruikt de rescueME MOB2 twee manieren om je positie snel te bepalen (GPS, Galileo), met een nauwkeurigheid van enkele meters. Voor maximale zichtbaarheid, ook in slecht zicht-condities, is de MOB2 voorzien van een dubbel infra rood (IR)- en wit LED strobe licht. De robuuste constructie van de MOB2 is waterdicht tot 10 meter diepte. De MOB2 werkt tenminste 24 uur (bij -20°C) en heeft een batterij-vervangingstijd van 5 jaar.

De MOB2 biedt de drager gemoedsrust, de veiligheid op het water wordt verbeterd door het aanzienlijk vergroten van de overlevingskans van de M-O-B.

Smartphone-connectiviteit met Near Field Communication (NFC)

De integratie van NFC-technologie stelt gebruikers in staat om op een handige manier zelf hun MMSI te programmeren in de MOB2 en toegang te krijgen tot de status gegevens van het noodbaken via hun mobiele telefoon. Door gewoon een smartphone bij het noodbaken te houden, opent de Ocean Signal Product App automatisch en geeft dan toegang tot allerlei gebruiksgegevens, zoals de huidige batterijduur, het aantal voltooide zelftests, het aantal voltooide GNSS-tests en, indien van toepassing, de tijd dat de zender is geactiveerd.

Class M Goedgekeurd AIS Man Overboord Baken met VHF DSC

De MOB2 is ontworpen om ruim te voldoen aan de Class M-vereisten. Daarmee is de MOB2 in overeenstemming met de richtlijn ECC/DEC/(22)02 inzake het gebruik van MOB-apparaten.

Integratie met reddingsvest

De MOB2 kan handmatig worden geactiveerd, of mechanisch, wanneer deze is geïnstalleerd in een automatisch opblaasbaar reddingsvest. De installatie is eenvoudig met behulp van de meegeleverde clip voor het orale opblaasmondstuk om de MOB2 aan het reddingsvest te bevestigen met een lint rond de blaas van het reddingsvest. Zodra de installatie correct is uitgevoerd, triggert het opblazen van het reddingsvest de uitrol van de antenne en de activering van de zender.

Compatibiliteit: De meeste moderne AIS-kaartplotters en DSC-VHF voldoen aan de standaarden die nodig zijn om MOB-uitzendingen te ontvangen. Het is echter, vooral als je oudere apparatuur gebruikt, aan te raden de compatibiliteit te controleren met de apparatuurfabrikant.

* DSC-functionaliteit is onderhevig aan de regelgeving van het land.

** Raadpleeg altijd de fabrikant van het reddingsvest voor specifieke instructies voordat u dit product direct op uw reddingsvest installeert.

† Onder voorbehoud van garantieverklaring. (Opmerking: Bij gebruik in commerciële toepassingen is de garantieperiode beperkt tot twee jaar.)

MOB2 Programmeren en testen

Standaard is de MOB2 geprogrammeerd voor AIS gebruik met een uniek identificatienummer dat begint met 972 en eindigt met het serienummer van het baken. Met het zelf programmeren kunt u de MOB2 koppelen aan een ander schip als u bijvoorbeeld chartert, een delivery vaart of met iemand anders meevaart.

Op de pagina MOB programmeren en testen treft u alle links aan naar de MMSI-configuratie software. Ook vindt u daar een beknopte uitleg hoe en hoe vaak u MOB1 kunt en mag testen opdat de volledige functionaliteit werkend en levensduur gegarandeerd wordt.

RescueMe MOB2 klasse M, AIS en DSC integratie.

FAQ’s

Kan ik mijn MOB2 nog gebruiken na 1 januari 2025?

Ja, volgens de SOLAS-regelgeving: Geen enkele bepaling in dit hoofdstuk verhindert het gebruik door enig schip, reddingsvaartuig of persoon in nood, van alle middelen die tot hun beschikking staan om aandacht te trekken, hun positie bekend te maken en hulp te verkrijgen.

Raadpleeg: Technisch Bulletin: MOB1 – ECC Besluit

Welke testmodi heeft de MOB2?

Er zijn drie testmodi op de MOB2; Functioneel, DSC en AIS / GPS.

De functionele test moet eenmaal per maand worden uitgevoerd en geeft aan hoe lang de batterij is gebruikt. Het zal ook de batterij belasten om te testen of de batterij niet defect is of ontladen is. Het voert andere functionele tests uit op het elektronische circuit. Het test de GPS niet en test geen uitzending.

De DSC-test mag niet meer dan twee keer per jaar worden uitgevoerd. Deze test verzendt een enkele DSC-uitzending naar de MMSI die is geprogrammeerd in de MOB2 en die wordt weergegeven op de DSC-marifoon van de boot. Het verzendt geen distress of distress relay oproep en de oproep bevat geen positie.

De AIS-test mag maximaal drie keer per jaar worden uitgevoerd. Deze test activeert de GPS-ontvanger en nadat de positie is bepaald, wordt een AIS-transmissie uitgevoerd, die wordt weergegeven op een geschikte AIS-ontvanger of kaartplotter. Het ontvangen AIS-bericht toont de positie bepaald door de MOB2 GPS-ontvanger. Er is ook een verzending van het AIS-tekstbericht met de woorden “MOB-TEST”. Merk op dat deze test moet worden gedaan met de MOB2 in het volle zicht op de lucht. Zonder een geldige positie verzendt de MOB2 geen AIS-berichten.

De beperking van het aantal tests per jaar is om ervoor te zorgen dat de batterij nog steeds zijn volledige levensduur heeft op de vervaldatum van de batterij.

Welke DSC-marifoons zijn compatibel met de MOB2?

Ocean Signal beveelt het gebruik van een van de marifoons uit de onderstaande lijst aan met de rescueME MOB2. De volgende DSC-marifoons klasse D zijn getest i.s.m. de fabrikant en zij hebben bevestigd dat ze de individuele noodoproep ontvangen.

ICOM:
Huidige modellen; M91, M323, M423, M506
Oudere modellen; M411, M421, M505, M603

Simrad: RS90

Standaard Horizon: De fabriek heeft bevestigd dat de volgende modellen compatibel zijn:

GX5500S
V4.xx (alleen GX5500S),

<GX2200 / GX2150 / GX2000>
V5.xx (ALL)
V4.xx (alleen GX2150 / GX2000)
V1.xx (alleen GX2200)

<GX1700 / GX1600>
V4.xx (ALL)
V2.xx (ALL)

<GX1300>
V2.xx (ALL)
V1.xx (ALL)

<GX1200>
V1.xx (ALL)

Klasse A DSC-marifoons hebben deze oproep altijd al kunnen ontvangen en alle modellen worden als compatibel beschouwd.

Deze lijst is niet volledig en zal worden uitgebreid naarmate meer compatibele modellen worden bevestigd.

Ocean Signal verwelkomt vragen van andere fabrikanten die hun marifoon hierbij willen tonen.

Welke DSC-functies zijn toegestaan in mijn land?

De DSC-functionaliteit van de MOB1 wordt beperkt door voorschriften in elk land. De onderstaande lijst geeft aan welke functies u mag verwachten.

AIS alleen: Canada, Denemarken, Letland

AIS + DSC Individuele noodoproeprelais plus groepsoproep verzonden na 30 minuten: VS.

AIS + DSC Alleen noodoproeprelais: Frankrijk, Duitsland, Nederland, Spanje, Verenigd Koninkrijk

AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert (alleen handmatige initiatie): Alle andere Europese landen

AIS + DSC Individual Distress Relay, All Ships Distress Alert, eenmaal verzonden bij activering van MOB2 en bij handmatige initiatie: Rest van de Wereld.

Kan ik het DSC MMSI-nummer wijzigen als ik naar een ander schip ga?

Ja, het is mogelijk om het MMSI-nummer dat wordt gebruikt om uw DSC-marifoon te activeren, zo vaak als u wilt opnieuw te programmeren met behulp van de installatie applicatie die u kunt downloaden .

Het is niet nodig om eerst het oude nummer te verwijderen. Het nieuwe nummer overschrijft eenvoudig het oude MMSI-nummer.

Elke keer dat u de MOB2 programmeert, gebruikt deze een kleine hoeveelheid batterijcapaciteit en wordt de levensduur telkens met enkele minuten verkort.

Installatieprogramma downloaden

Waarom verandert het weergegeven MMSI-nummer niet wanneer ik mijn DSC MMSI-nummer invoer?

Alle AIS- en DSC-MOB’s zijn vooraf geprogrammeerd op het moment van productie met het MMSI-nummer.

In het geval van de rescueME MOB2 of de M100 zal dit nummer altijd beginnen met 97260 -.

De 972 identificeert het apparaat als een MOB-apparaat en de 60 identificeert het apparaat vervaardigd door Ocean Signal.

Het is niet mogelijk voor de gebruiker om dit nummer te wijzigen, wat een vereiste is van de relevante goedkeuringsnormen.

Het DSC MMSI-nummer dat door de gebruiker is te programmeren, is het nummer waarnaar de MOB2 de noodoproepen zal sturen. Compatibele marifoons tonen nog steeds het ‘van’ MMSI-nummer als het 972-nummer op de achterkant van de MOB2. Op dezelfde manier wordt het doel dat wordt weergegeven op een AIS-plotter ook weergegeven met het doeladres als het 972-nummer.

Waarvoor wordt het zwarte koord geleverd?

Het koord wordt meegeleverd als beveiliging tegen onopzettelijk verlies. Het koord moet worden gebruikt om de MOB2 vast te maken aan een vast punt op het reddingsvest dat het opblazen niet verhindert en de MOB2 niet losmaakt als de MOB2 per ongeluk uit de houder wordt verwijderd. Het MOB2-bevestigingspunt voor het koord bevindt zich aan de bovenkant van het apparaat.

Is de MOB2 compliant met de nieuwe Klasse M vereisten?

De rescueME MOB2 is volledig compliant met de Klasse M standaard. Meer hierover vind je op Klasse M – AMRD-regeling in 5 vragen

HANDLEIDING

PRODUCT DATA SHEET

Meer vragen? Onze dealers helpen u graag!

We komen graag met u in contact om te zien hoe wij u kunnen helpen. Vul hieronder uw gegevens in, dan zullen wij of onze dealers contact met u opnemen.


Shiptron Trading verkoopt geen gegevens aan derden.

(*) geeft een verplicht veld aan.