PLB3
PLB3, personal locator beacon met AIS en RLS
Return Link Service (RLS capable)
Integrated AIS Alert
Multi GNSS
406MHz & 121.5MHz Signals
Visible light and IR Strobe
Simple Life jacket integration
- 406 MHz Cospas Sarsat-noodsignaal (MEOSAR-compatibel)
- 121,5 MHz lokaal homing-signaal
- AIS (Automatisch Identificatie Systeem) lokaliseringssignaal
- Return Link Service (RLS)-functionaliteit
- Smartphone-connectiviteit via NFC (Near Field Communication)
- Gratis Ocean Signal Beacon mobiele app (IOS en Android)
- GNSS via GPS, Galileo en Glonass
- Wit stroboscooplicht en infrarood stroboscooplicht
- Wereldwijde dekking
- Eenvoudige reddingsvestbevestiging
- Ontworpen om in opblaasbare reddingsvesten te integreren
- Multifunctioneel clipsysteem wordt meegeleverd
- Klein en lichtgewicht
- Batterijlevensduur van 5 jaar
PLB3 met AIS-functionaliteit maximaliseert kans op redding
Met de introductie van AIS-functionaliteit, Return Link Service (RLS)-technologie en Near Field Communication (NFC)-mogelijkheden in één 406 MHz Personal Locator Beacon (PLB), is de rescueME PLB3 een belangrijke stap voorwaarts in de evolutie van PLB’s. Door het samenvoegen van 406 MHz en AIS-noodberichten, worden zowel wereldwijde als lokale reddingsacties effectief gecombineerd, waardoor de kans op redding wordt gemaximaliseerd. Tevens biedt de NFC-functionaliteit van de PLB3 gebruikers ’s werelds eerste smartphone-connected PLB. Bovendien geeft de geheel nieuwe Return Link Service-functie gebruikers de zekerheid te weten dat hun noodbericht is ontvangen en dat hun positie is gelokaliseerd door wereldwijde reddingsdiensten.
Als ’s werelds eerste Personal Locator Beacon met AIS, RLS en ’s werelds eerste PLB met NFC, is het logisch waarom de PLB3 uw eerste keuze moet zijn.
Wereldwijde en lokale redding in één PLB
Het wereldwijde Cospas Sarsat-satellietsysteem omvat 3 verschillende constellaties om ervoor te zorgen dat uw 406 MHz-noodsignaal onmiddellijk het wereldwijde netwerk van opsporings- en reddingsdiensten bereikt, tot op 100 meter nauwkeurig. Met meerdere niveaus van geïntegreerde signaleringstechnologie, waaronder 406 MHz en GNSS (GPS, Galileo, Glonass) positionering, zendt de PLB3 ook een 121,5 MHz homing-signaal uit dat opsporings- en reddingsdiensten naar de locatie van het baken leidt, aangezien het baken kan zijn afgedreven van de oorspronkelijk verzonden positie.
Automatic Identification System (AIS) nu aan PLB3 toegevoegd
De toevoeging van AIS-uitzendingen (Automatic Identification System) betekent dat de PLB3 gelijktijdig alle schepen die zijn uitgerust met AIS-transponders binnen het marifoonbereik van de noodpositie van de PLB waarschuwt. Dit verhoogt zowel de kans als de snelheid van een redding aanzienlijk, aangezien nabijgelegen schepen de waarschuwingen ontvangen. Onmiddellijk na activering van het baken wordt een AIS-veiligheidsbericht of MOB-alarm met het MMSI-nummer en de locatie van het baken weergegeven op elk AIS-scherm binnen bereik. Dit maakt het gemakkelijk voor nabijgelegen schepen om naar het baken toe te varen, aangezien het een actief AIS-MOB-doel op hun schermen is.
De PLB3 heeft zowel een wit flitslicht als een infrarood flitser voor optimale vindbaar-heid door reddingswerkers in de nacht of reddingsoperaties met slecht zicht.
Smartphone-connectiviteit met Near Field Communication (NFC)
De integratie van NFC-technologie biedt de mogelijkheid om gemakkelijk toegang te krijgen tot bakengegevens vanaf uw mobiele telefoon. Door eenvoudig een telefoon in de buurt van het baken te plaatsen, wordt automatisch de Ocean Signal app geopend en krijgt u toegang tot vele gebruiksgegevens, waaronder de huidige levensduur van de batterij, het aantal uitgevoerde zelftests, het aantal voltooide GNSS-tests en, indien van toepassing, de tijd dat het baken is geactiveerd. Gedetailleerde informatie over elke zelftest en GNSS-test die door het baken wordt uitgevoerd, is desgewenst óók beschikbaar. Voor elke succesvolle GNSS-test kunnen gebruikers een kaart bekijken die precies laat zien waar de test is uitgevoerd, de datum en tijd van de test, de tijd die het baken nodig had om een fix te krijgen op uw GNSS-coördinaten, het aantal satellieten dat het baken heeft gebruikt voor het verkrijgen van die fix en de nauwkeurigheid van de locatie.
Return Link Service (RLS)
Return Link Service of RLS-functionaliteit werkt wanneer Search and Rescue een signaal terugstuurt via het Galileo-satellietnetwerk om de gebruiker van het baken te bevestigen dat hun noodbericht is ontvangen en dat hun locatie is gedetecteerd. De bevestiging aan de gebruiker wordt duidelijk aangegeven door een knipperend blauw lampje op de PLB3. Het bevordert uw gemoedsrust als u weet dat uw noodbericht met succes is afgeleverd en dat er hulp onderweg is.
Integratie van de PLB3 in reddingsvesten
De PLB3 is ontworpen om in een reddingsvest geïnstalleerd te worden en geactiveerd te worden bij het opblazen van de long van het reddingsvest (halfautomatisch). De installatie is eenvoudig met behulp van de meegeleverde clip, om de PLB3 aan het blaaspijpje van uw reddingsvest te bevestigen met een een lint dat rond de long van het reddingsvest aan de PLB3 wordt bevestigd. Eenmaal correct geïnstalleerd wordt door het opblazen van het reddingsvest de antenne uitgerold en het baken geactiveerd.
Gebruikers die de PLB3 niet in een reddingsvest willen installeren kunnen door middel van de meegeleverde riemclip het baken bevestigen aan hun broekriem of aan een band van een vaste-stof-reddingsvest.
Registratie:
De PLB3 moet in Nederland worden geregistreerd via Agentschap Telecom en in België via Cospas Sarsat. De juiste registratie is van groot belang om de reddingsdiensten in staat te stellen snel de juiste, passende actie te ondernemen.
Ocean Signal
Alle Ocean Signal veiligheidsproducten bieden een uitzonderlijke batterijlevensduur. De rescueME PLB3 heeft een batterij met een vervangingstijd van vijf jaar. Werkend binnen een temperatuurbereik van -20°C en +55°C, zendt de Ocean Signal PLB1 minstens 24 uur uit. Een zelftest is standaard op de rescueME PLB3 beschikbaar. Ocean Signal biedt een ruime garantieperiode van 5 jaar op de rescueME PLB3.
406 MHz Dag
Op 406Day maken fabrikanten mensen bewust van de voordelen maar ook van de verantwoordelijkheid van het bezit van 406 MHz-bakens.
Ook Ocean Signal benadrukt de levensreddende waarde van EPIRB’s, PLB’s en ELT’s voor watersporters, outdoor enthousiastelingen en piloten.
FAQ’s
Is de batterij van de PLB3 vervangbaar?
Ja, de batterij kan worden vervangen als deze verlopen is of nadat het apparaat geactiveerd is geweest. De batterij kan niet door de gebruiker zelf worden vervangen en moet daarvoor naar een erkende servicedealer worden gestuurd. Neem voor meer informatie contact op met de distributeur in uw land.
Wanneer ik de PLB test, krijg ik twee groene flitsen. Wat betekent dit?
De testindicatie wordt herhaald. Dus voor een batterij die korter dan een uur is gebruikt, ziet u een enkele groene flits, die na een korte pauze wordt herhaald.
Als de batterij langer dan een uur is gebruikt, verandert de indicator in een oranje kleur.
Meer dan twee uur en de indicator knippert twee of meer keer in een hechte groep, die na een korte pauze wordt herhaald.
Wanneer ik mijn EPIRB of PLB registreer, is de 0 in de 15-cijferige HEX ID (UIN) het nummer 0 of de letter O?
De HEX-ID bestaat uit de cijfers van 0 tot 9 en de letters van A tot F alleen. Het teken 0 is het cijfer nul.
Wat is de locatienauwkeurigheid van de rescueME PLB3?
Het Cospas Sarsat-systeem gebruikt twee methoden om een baken te lokaliseren. Het satellietsysteem is ontworpen om uw baken alleen met behulp van de transmissie te lokaliseren. De nauwkeurigheid van deze fix is ongeveer een straal van 5 zeemijl, maar is meestal veel beter.
De rescueME PLB3 heeft een ingebouwde GPS-ontvanger die wordt gebruikt om de positie in de transmissie te coderen. Wanneer de GPS een betrouwbare fix heeft, meestal binnen een paar minuten, is de nauwkeurigheid meestal binnen 100 meter van uw werkelijke positie.
Waarvoor dient het etui dat meegeleverd wordt met de PLB3?
Vanwege de kleine omvang van de rescueME PLB3, wordt het zakje gebruikt om drijfvermogen te bieden. De PLB13 kan met het koordje worden gezekerd aan het etui.
Als u het zakje wilt verwijderen voor gebruik van de PLB3 op het vasteland, maakt u het koordje los. Denk er hierbij aan dat bij maritiem gebruik u dit koordje opnieuw wilt gebruiken om het zakje te bevestigen.
Het meenemen van een PLB in het vliegtuig als bagage.
De Ocean Signal rescueME PLB3 kan veilig worden vervoerd aan boord van een passagiersvliegtuig als ingecheckte bagage worden vervoerd volgens sectie 2.3.5.9 van de IATA Dangerous Goods Regulations.
De lithium-metaalbatterij in de rescueME PLB3 bevat minder dan 2 g lithium en is getest in overeenstemming met 38.3 van de UN Manual of Tests.
Voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen om onbedoelde activering te voorkomen indien geplaatst in ingecheckte ruimbagage.
Wanneer moet ik mijn PLB3-batterij vervangen?
Onder normale omstandigheden moet de batterij in de PLB3 worden vervangen vóór de vervaldatum die op het apparaat is aangegeven.
Als het apparaat in noodgevallen is geactiveerd of als de testindicator-LED oranje knippert, moet de batterij worden vervangen voordat deze opnieuw wordt gebruikt om de volledige 24 uur werking te garanderen in noodgevallen.
De normale levensduur van de PLB3 is langer dan 24 uur, maar dit is onder gedefinieerde opslagomstandigheden en testgebruik. Ga er niet vanuit dat alleen omdat de activering slechts voor een korte tijd plaatsvond, de batterij niet hoeft te worden vervangen.
Nadere informatie over het vervangen van de batterij in uw regio kunt u opvragen bij uw lokale dealer. Zie www.oceansignal.nl/waar-te-koop/ voor informatie over onze verkooppunten.
HANDLEIDING
PRODUCT DATA SHEET
Meer vragen? Onze dealers helpen u graag!
We komen graag met u in contact om te zien hoe wij u kunnen helpen. Vul hieronder uw gegevens in, dan zullen wij of onze dealers contact met u opnemen.