ATB 1 AIS Klasse B Transponder

Altijd zien en gezien worden met Ocean Signal´s AIS

  • Verhoogde zichtbaarheid voor andere schepen (SOTDMA)
  • Eenvoudig in gebruik en installatie
  • Geleverd met externe GPS Antenne
  • Sublieme interne 99 kanaals GPS ontvanger
    WiFi, USB, NMEA 0183 en NMEA2000® aansluitingen
  • Gratis gebruiksvriendelijke mobiele app
  • Klasse 2 EPIRB (-20 ° C – + 55 ° C) voor algemeen gebruik
  • Niet-gevaarlijke batterij

De Ocean Signal ATB1 Klasse B AIS transponder maakt gebruik van het SOTDMA protocol. Daarmee wordt uw zichtbaarheid voor andere schepen aanzienlijk verhoogd.

Kenmerken uitzendnetwerk diagram ATB1 AIS Klasse B SOTDMA

De ATB1 Klasse B AIS transponder van Ocean Signal is het nieuwste product in het gamma van essentiële veiligheidsmiddelen ontwikkeld en geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk voor de maritieme markt. Gebruikt als navigatiehulpmiddel, geeft het u de rust dat uw schip gezien wordt op de huidige drukke vaarwegen. Weer of geen weer, bij dag en bij nacht.

Uiterst accurate scheepsinformatie

Uw scheepsinformatie zoals positie, snelheid en koers worden doorlopend automatisch berekend door de uiterst moderne interne multi-GPS ontvanger. De 99 kanaals ontvanger met 33 tracking kanalen, verzekert u ervan ten allen tijde, dat de AIS uw scheeps-positie uiterst accuraat uitzendt.

Statische informatie via App of site te programmeren

Andere scheepsinformatie zoals, scheepsnaam, radioroepnaam, MMSI, scheepstype en afmetingen worden ook automatisch verzonden via de ATB1. Deze informatie kan eenvoudig worden geprogrammeerd via WiFi in de ATB1 middels Ocean Signal´s gebruiksvriendelijke mobiele app of website. Als deze informatie eenmaal is geprogrammeerd zal deze opgeslagen blijven in het permanente geheugen van de ATB1 zelfs als de voeding van de AIS voor langere tijd is uitgeschakeld.

Meer aansluitmogelijkheden voor weergave andere apparaten

De ATB1 ontvangt ook AIS berichten van andere schepen binnen ontvangstbereik. Deze kunnen vervolgens eenvoudig worden verstuurd naar andere navigatie instrumenten zoals plotter, laptop en mobiele apparaten via de NMEA 0183, NMEA2000®, USB of Wifi aansluiting van de ATB1. Ook alarm- en testberichten van Ocean Signal´s MOB1 (en vergelijkbare apparaten) worden door de ATB1 ontvangen en direct weergegeven op uw navigatiesysteem.

SOTDMA protocol verleent zelfde prioriteit als Klasse A AIS

De ATB1 maakt gebruik van het SOTDMA* protocol, wat deze AIS onderscheidt van bestaande CSTDMA** Klasse B AIS apparaten. Ocean Signal´s Klasse B AIS gebruikt hetzelfde prioriteits schema als een Klasse A AIS. Daardoor is er dus geen risico op vertraagde en of gemiste uitzendingen, zelfs niet in hele drukke vaargebieden.

Elke 5 sec. uitzending met 5 Watt

De ATB1 heeft een sneller uitzendschema en hoger vermogen dan de bestaande CSTDMA Klasse B apparaten. Het zendt AIS berichten elke 5 seconden in plaats van twee keer per minuut. Het vermogen van een uitzending is 5 Watt in plaats van 2 Watt, hetgeen resulteert in een groter bereik.

Operationele status eenvoudig controleren met LED indicatie

De kleuren LED indicatie op de ATB1 presenteert constant de operationele status van de AIS. Deze extra veiligheidsvoorziening geeft u het vertrouwen dat de ATB1 de AIS berichten heeft verzonden en optimaal presteert.

Geleverd met GPS antenne

De ATB1 heeft een slank maar robuust ontwerp. Groots in prestaties, laag in energie verbruik. De ATB1 wordt geleverd met een externe GPS antenne en is dus snel en eenvoudig in gebruik te nemen. Alles wat u nodig heeft is een geschikt apparaat (smartphone, tablet of PC) om de scheepsinformatie te programmeren , vervolgens kunt u direct aan de slag.

 

 

FAQ’s

Welke informatie wordt verzonden?

Positierapporten (MMSI, Lat, Long, COG, SOG) voor Klasse B (SOTDMA)

  • Om de 3 minuten. wanneer SOG <2 knopen
  • Elke 30 seconden wanneer SOG> = 2 knopen <14 knopen
  • Elke 15 seconden wanneer SOG> = 14 knopen <23 knopen
  • Elke 5 seconden wanneer SOG> 23 knopen

Scheepsgegevens (naam, roepnaam, afmetingen, type enz.)

  • Elke 6 minuten.

Dit betekent dat als u afgemeerd of in de jachthaven ligt, het even kan duren voordat uw gegevens zichtbaar zijn op systemen van andere mensen.

Afhankelijk van uw locatie kan de zichtbaarheid op websites van Marine Traffic of Shipfinder veel langer duren.

Kan ik een bestaande GPS-ontvanger of GPS-gegevens gebruiken in plaats van een extra GPS-antenne voor de AIS te installeren?
Nee. Het gebruik van de interne GPS-ontvanger is een vereiste van de AIS-voorschriften.

De AIS kan worden gebruikt als uitvoer van een positiebron door deze te configureren voor het uitvoeren van GPS-positiegegevens (RMC NMEA-zin), hoewel dit over het algemeen niet wordt aanbevolen.

Kan ik de MMSI- of scheepsgegevens wijzigen?

Wees altijd zeer voorzichtig bij het invoeren van het MMSI-nummer. Als het MMSI-nummer eenmaal is geprogrammeerd, moet de AIS worden ‘ontgrendeld’ door via de set-up-app contact op te nemen met Ocean Signal. Dit kan tot 2 dagen duren.

Het wijzigen van alle andere ingevoerde gegevens is eenvoudig met behulp van de Mobile of Web-gebaseerde set-up’s.

Hoe verbind ik mijn ATB1 met mijn bestaande navigatie-elektronica?
De ATB1 wordt geleverd met zowel NMEA0183- als NMEA2000-communicatieprotocollen.

Om verbinding te maken via NMEA0183 hebt u een geschikt aansluitblok en de bedradingsinformatie voor de apparatuur van uw andere fabrikant nodig.

Om verbinding te maken met behulp van NMEA2000 heeft u een spoorkabel nodig die geschikt is om te worden aangesloten op de DeviceNet (mannelijke) connector op de AIS op een bestaande NMEA2000-backbone. Een ongebruikte verbinding op de backbone moet beschikbaar zijn.

Welk type antenne moet ik gebruiken?
De ATB1 zendt en ontvangt op de VHF-band, dus elke Broad Band Marine VHF-antenne van goede kwaliteit is geschikt.

Er zijn AIS-afgestemde antennes beschikbaar die geschikt zijn, maar andere smalbandige of afgestemde antennes moeten worden vermeden. Als een enkele antenne moet worden gebruikt door VHF-radio en een ATB1, moet een actieve antennesplitter worden geïnstalleerd.

Wat is het bereik van AIS?

Dit varieert enorm, afhankelijk van het weer, VHF-antennehoogte enz.

  • Typisch zendbereik voor Klasse B is 10 nm
  • Typisch ontvangstbereik voor klasse A-doelen is 20 nm
  • Het ontvangstbereik kan onder de juiste omstandigheden groter zijn dan 100 nm
Hoe configureer ik mijn ATB1?

De ATB1 moet door de gebruiker worden geconfigureerd om het MMSI-nummer van het schip en andere scheepsdetails in te voeren. Dit kan worden uitgevoerd door een mobiele app of een web gebaseerd programma te gebruiken:

 

  • Zoek voor de mobiele Android-versie in de Playstore naar Ocean Signal
  • Voor de mobiele iOS-versie – deze versie komt binnenkort
  • Voor de webversie klik hier: 

Meer vragen? Onze dealers helpen u graag!

We komen graag met u in contact om te zien hoe wij u kunnen helpen. Vul hieronder uw gegevens in, dan zullen wij of onze dealers contact met u opnemen.

14 + 10 =