Ocean Signal ATB1 klasse B AIS transponder verbindt alle systemen aan boord

AIS, klasse B SOTDMA

De in 2019 gelanceerde Ocean Signal ATB1 SOTDMA Transponder klasse B heeft nieuwe software waarmee het apparaat nu nog beter functioneert in combinatie met de gebruiksvriendelijke app voor de mobiele telefoon of tablet.

Met de 99 kanaals GPS ontvanger zal de ATB1 snel beschikken over exact de juiste positie met een buitengewoon grote betrouwbaarheid. Een GPS antenne wordt standaard meegeleverd.

Multiplexer

Ook is de ATB1 uitgebreid met complete multiplex functionaliteit via WiFi. Ontvangen NMEA berichten van zowel het NMEA0183 netwerk als het NMEA2000 netwerk kunnen worden geselecteerd en gemultiplext naar de WiFi verbinding.

Uitgebreide connectiemogelijkheden

Door de zeer uitgebreide connectie opties is de ATB1 geschikt om te gebruiken met alle plotters en mobiele applicaties die AIS kunnen weergeven, onafhankelijk van het gekozen merk. Deze uitgebreide connectie opties maken het toestel ideaal toepasbaar voor zowel de installateur als de doe-het-zelver.

SOTDMA = geen uitzending overslaan

De ATB1 van Ocean Signal is een AIS klasse B transponder die gebruikt maakt van het unieke SOTDMA uitzendschema. Dit houdt in dat u ook in drukke vaargebieden goed zichtbaar blijft. De ATB1 maakt net als de grote schepen gebruik van het Self Organised tijdschema en hoeft daardoor niet te wachten op een vrij tijdslot. Daardoor zal de ATB1 geen uitzendingen meer overslaan. Afhankelijk van uw snelheid zal de ATB1 veel vaker uitzenden dan een ‘oude’ klasse B AIS. Daarnaast zendt de ATB1 op 5W ipv 2W.

Hieronder ziet u het SOTDMA uitzendschema uitgelegd. In de cirkel ziet u dat het schip met een CSTDMA transponder (volgens het oude AIS protocol) niet altijd een vrij tijdslot vindt en daardoor uitzendingen over slaat.

In deze animatie ziet u het zelfs nog duidelijker: Een SOTDMA klasse B transponder blijft meedoen in het AIS uitzendschema terwijl de CSTDMA klasse B transponder soms stopt met zenden.

Waarom zit er geen splitter ingebouwd?

Een splitter voor AIS en marifoon is bedoeld voor die schepen waar er geen aparte antenne kan worden geinstalleerd. Als de marifoon wordt gebruikt, zal de AIS worden geblokkeerd om de elektronica te beschermen tegen het zendvermogen van de marifoon. De AIS zal dan dus wel een of meerdere uitzendingen overslaan. In elke SOTDMA AIS uitzending zit ook een boodschap die de komende tijdsloten reserveert. Als de AIS niet uitzendt, wordt er dus ook niets gereserveerd. Met het gebruik van een splitter wordt dus het SOTDMA slotplan verstoord. Daarom is het technisch beter om de AIS te voorzien van een eigen VHF antenne (normale full-size marifoonantenne).
Als de installatie van een eigen AIS VHF antenne niet mogelijk is, kan er met inachtneming van het bovenstaande eventueel gekozen worden voor een externe AIS-marifoon splitter. De meeste zeiljachten gebruiken de marifoon slechts incidenteel. Het probleem zal zich dan slechts zelden voordoen.
Bedenk daarbij wel dat zeker in een druk vaargebied, waar SOTDMA nodig is, de marifoon vaker wordt gebruikt dan in rustige gebieden.

Waar te koop?

Productpagina ATB1 klasse B transponder