EPIRB3 of PLB3? Wat is in mijn situatie geschikt?

dec 6, 2022 | EPIRB3, PLB3, Productinformatie, rescueME

AIS-EPIRB op HISWA te Water

EPIRB3 of PLB3 kiezen

De nieuwe generatie EPIRB3 en PLB3 hebben beide AIS en de volgende geavanceerde functies:

– AIS voor lokale redding door andere schepen
– 406 MHz Cospas Sarsat signalering
– Return Link Service
– GNSS ontvanger voor nauwkeurige plaatsbepaling
– 121,5 MHz homing voor SAR-diensten ter plaatse

EPIRB is gekoppeld aan het schip

In de basis is de EPIRB bedoeld voor het schip, en de PLB voor een persoon. Met het gekoppelde MMSI-nummer worden de gegevens van het schip opgeslagen bij Agentschap Telekom.

Ergo, als je het baken activeert, zoeken de reddingsdiensten bij een EPIRB naar een schip en bij een PLB naar een persoon.

 

In de registratie kunt u bij de EPIRB aangeven dat deze hoort bij een schip met een aantal details zoals witte boot, blauwe band, geel dek, max 4 opvarenden etc etc
Bij de PLB kan dat niet.

Inschakeling EPIRB bij schip in nood!

EPIRB’s (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) worden op een schip geïnstalleerd voor activering in een levensbedreigende noodsituatie, zoals zinken, aanvaring en ongeval. Met behulp van de 406 MHz-frequentie en het
Cospas-Sarsat-satellietsysteem hebben de apparaten duizenden levens gered,
maar de Search & Rescue door reddingsdiensten kan vertraging oplopen, vooral in afgelegen oceaangebieden omdat er tijd overheen gaat voor SAR eenheden ter plaatse zijn.

AIS-EPIRB lokale signalering

Het AIS-localisatie-signaal zorgt ervoor dat een signaal ook wordt ontvangen door alle schepen en vliegtuigen in de buurt die zijn uitgerust met AIS, zodat ze onmiddellijk kunnen reageren.

Activering PLB3 bij persoon in nood!

Door het samenvoegen van 406 MHz en AIS-noodberichten, worden zowel wereldwijde als lokale reddingsacties effectief gecombineerd, waardoor de kans op redding wordt gemaximaliseerd.

PLB registratie AT

Een PLB krijgt bij Agentschap Telekom een andere registratiesoort waardoor je geen bedieningscertificaat nodig hebt. De consequentie is dat er geen details worden vastgelegd bij het MMSI-nummer dat wordt toegekend.

Onmiddellijk na activering van het baken wordt een AIS-veiligheidsbericht of MOB-alarm met het MMSI-nummer en de locatie van het baken weergegeven op elk AIS-scherm binnen bereik. Dit maakt het gemakkelijk voor nabijgelegen schepen om naar het baken toe te varen, aangezien het een actief AIS-MOB-doel op hun schermen is.

RescueMe Epirb3 ook voor pleziervaart

De nieuwe IMO normen voor EPIRB’s aan boord van schepen die onder SOLAS varen, zijn niet verplicht voor pleziervaartuigen, maar juist voor deze groep kwetsbare schepen is het belang van een snellere redding groot. Ook voor pleziervaartuigen die buitengaats gaan, is de nieuwe Ocean Signal EPIRB3 een zeer aantrekkelijk toestel om de veiligheid te vergroten. Voor pleziervaartuigen is deze verkrijgbaar zonder container met automatische activering. Net als zijn voorganger is de RescueMe EPIRB3 uiterst compact en eenvoudig op elk jacht te plaatsen.

EPIRB of PLB

  • 406 MHz
  • 121,5 MHz
  • AIS
  • Drijft met antenne omhoog
  • Handmatige activering
  • Water activering
  • Batterijduur bij activering -20 °C
  • Levensduur batterij (niet actief)
  • Registratie AT
  • Bedieningscertificaat nodig? (tenminste MarcomB of LRC)

EPIRB1

  • 48 hr
  • 10 jaar
  • maritiem

    De EPIRB wordt bijgeschreven op de marifoon registratie en kost geen extra geld. Voor de PLB moet een aparte vergunning worden aangevraagd en betaald.

  • ja

EPIRB3

  • 48 hr
  • 10 jaar
  • maritiem

    De EPIRB wordt bijgeschreven op de marifoon registratie en kost geen extra geld. Voor de PLB moet een aparte vergunning worden aangevraagd en betaald.

  • ja

PLB3

  • Drijfhoes voor PLB3 verkrijgbaar, doch deze zorgt er niet voor dat de PLB automatisch met de antenne omhoog gaat drijven

  • Als de PLB3 correct op een automatisch reddingvest is geïnstalleerd, zal deze bij opblazen automatisch gaan zenden.

  • 24 hr
  • 5 jaar
  • PLB
  • nee

Meer informatie? Wij helpen u graag!

Indien u meer informatie wilt over de EPIRB3 Pro of de PLB3 of indien u geïnteresseerd bent dealer te worden van Shiptron Trading BV, kunt u contact opnemen met Carla Hogeweg, directeur.