Dankzij EDF1 is paddle boarder snel gered

Ocean Signal rescueME EDF1 leidt RNLI Loch Ness naar gestrande Paddleboarder

Elektronische noodflare blijkt cruciaal bij het leiden van hulpdiensten naar de exacte locatie van het slachtoffer in uitdagende omstandigheden met windkracht 5.

De vrijwillige RNLI-bemanning op Loch Ness heeft de waarde benadrukt van het opnemen van een LED-flare in een boot of persoonlijke watersportveiligheidsset nadat ze met succes naar een lange afstand paddleboarder zijn geleid die zonder zijn bord in 6-graden water lag.

De paddleboarder nam deel aan de tweedaagse 92 km Great Glen Challenge van september, de laatste race van de UK Paddle Endurance Series 2018, toen hij van zijn boord viel in windkracht 5 omstandigheden en de veiligheidslijn brak. Hij was in staat zijn reddingvest op te blazen en 999 te bellen, maar lag al snel 20 minuten in het water.

Aanvankelijk werd hij gered door mede-peddelaars, Carl en Maria Sawyer.

Gelukkig droeg Carl een compacte Ocean Signal rescueME EDF1 elektronische noodflare – een lichtgewicht LED-apparaat dat zes uur brandt en gemakkelijk in een tas of zak past. Met behulp van de EDF1 konden ze snel de aandacht trekken van de reddingsboot en de bemanning naar hen leiden temidden van tientallen andere peddelaars op het meer. Het slachtoffer werd snel overgebracht naar de reddingsboot waar de bemanning hem zo warm mogelijk probeerde te houden. Hij werd overgebracht naar camping Foyers, waar de kustwachthelikopter was geland, waar het slachtoffer snel medische behandeling kreeg. Vervolgens werd hij overgevlogen naar Raigmore Hospital, Inverness, en herstelde volledig.

Carl zei: “We hadden ongeveer 2 uur gepeddeld. De omstandigheden waren uitdagend met een gemiddelde windkracht 5/6 en een hoge golfopbouw op Loch Ness. Ik zag het slachtoffer aan mijn rechterkant, slechts ongeveer 30-40 meter verderop, maar hij was al een paar minuten zonder zijn plank in het water en begon de effecten van het koude water te voelen.

‘Hij had al 999 gebeld en met hen gepraat toen ik langszij kwam. Ik nam het telefoontje over, gaf de hulpdiensten de exacte positie van mijn GPS-horloge en vertelde hen dat we een zichtbare rode LED-flare hadden om te lokaliseren. RNLI Loch Ness gaf een ETA van 20 minuten. We zijn erin geslaagd om hem op onze planken te trekken, hem te bedekken en zelfs om een ​​waterdichte broek over hem heen te trekken om de wind tegen te houden.

“De RNLI arriveerde op tijd en kwam direct op ons af. Zij merkten meteen op hoe nuttig de LED was geweest om ons te lokaliseren, met het grote aantal paddleboarders verspreid over een groot gebied, wisten ze nu precies waar ze moesten zijn.

Bij aankomst van de RNLI was het slachtoffer erg bleek en hij rilde voortdurend. Ik meen dat het gebruik van de juiste veiligheidsuitrusting in dit geval vitale minuten bij de redding heeft gescheeld. Vooral de snelle manier van locatie. Het slachtoffer herstelde volledig en we zagen later die avond bij de prijsuitreiking dat hij er veel warmer uitzag dan eerder die dag! ”

Zoals gemeld op zijn Facebook-pagina, werd Loch Ness RNLI-reddingsboot gelanceerd met Jamie Mac aan het roer en met Leanne, Sandy en David als bemanning na rapporten van een paddleboarder in het water bij Foyers om ongeveer 8.30 uur.

Ze zeiden: “Met kracht 5 condities en een groot aantal paddleboarders die het Loch opvoeren, was navigatie een uitdaging. De bemanning was in staat om de drie relatief snel te vinden dankzij het gebruik van een LED-baken en het zeer koude slachtoffer werd snel aan boord van de reddingsboot genomen. “

Michael Avril, Community Safety Officer voor Schotland, voegde toe: “De LED-flare was van vitaal belang in deze situatie, omdat navigatie erg moeilijk was. Het was heel gemakkelijk te herkennen en erg behulpzaam bij het vinden van welke paddleboarder hulp nodig had, omdat er die ochtend zoveel van hen waren. We zouden het zeker paddleboarders en andere watersportliefhebbers aanbevelen, want het is een simpele en doeltreffende oplossing die echt effectief is. Wanneer een rode flare wordt gezien, zal de kustwacht een reddingsboot uit laten varen.

Hij vervolgde: “Als communicatieapparaat raden we aan om een ​​handheld marifoon mee te nemen, omdat deze kan worden gebruikt om niet alleen de kustwacht en hulpdiensten te bereiken, maar ook om hulp van andere watergebruikers in de buurt op te roepen. Sommige moderne VHF-radio’s zijn ook uitgerust met een DSC-knop (Digital Selective Calling) die automatisch een noodmelding en details van uw locatie verzendt. We zouden op zijn minst adviseren om een ​​mobiele telefoon mee te nemen om hulp te vragen, door 999 te bellen en de kustwacht op te roepen. De telefoon moet wel in een waterdichte tas en bij de persoon worden bewaard. Hetzelfde geldt voor zowel radio als telefoon. Als je in het water belandt, heeft je communicatieapparaat geen zin als je er niet bij kunt.

“Zodra het alarm is afgegaan, is het gebruik van een fakkel een effectieve methode om de hulpdiensten naar de juiste locatie te leiden. Moderne EVDS (Electronic Visual Distress Signals) zijn een middel om uw locatie gedurende een redelijke periode onder de aandacht te brengen.