Ocean Signal MOB1 en de invoering van de AMRD regeling in 5 vragen.
Vanaf januari 2025 wordt nieuwe Europese regelgeving voor AIS bakens, kortweg de AMRD-regeling geïmplementeerd. Omdat dit in de toekomst invloed kan hebben op uw MOB-baken heeft Shiptron Trading hier in 5 vragen en antwoorden de regeling en de gevolgen uitgelegd.
Ocean Signal brengt de nieuwe MOB2 klasse M op de markt.
Meer info op de Hiswa te water.
Ocean Signal MOB1, MOB2 en de invoering van de AMRD-regeling in 5 vragen.
1) Wat is de nieuwe AMRD-regeling?
Om het AIS-systeem te beschermen tegen overbelasting, en het GMDSS systeem niet ondoelmatig te belasten met ongewenste en oneindige DSC uitzendingen is een nieuwe Europese regelgeving, ECC/DEC/(22)02, goedgekeurd.
Deze zal naar verwachting vanaf januari 2025 worden geïmplementeerd. Onder deze regeling vallen automatische AIS zenders zoals de AIS MOB apparaten en ook AIS visnet boeien. Als een AIS baken is uitgerust met DSC dan moeten nieuwe bakens na die datum voldoen aan DSC klasse M (met ingebouwde ontvanger).
AMRD’s (autonome maritieme radioapparatuur, zoals AIS MOB’s) zonder DSC (klasse M) die na 1 januari worden verkocht mogen niet langer de AIS-kanalen 1 en 2 gebruiken. In plaats daarvan zullen ze moeten overschakelen naar kanaal 2006, waarvoor je dan een aparte ontvanger aan boord moet hebben.
Elk land moet deze regelgeving goedkeuren en implementeren in de eigen regelgeving.
Ocean Signal brengt de nieuwe MOB2 klasse M op de markt. Meer info op de Hiswa te water.
2) Wat gaat Nederland doen?
Nederland gaat de nieuwe AMRD-regeling overnemen maar hanteert een zogenaamde “Uitsterf regeling” voor bestaande AIS MOB apparatuur. Apparatuur die al is aangeschaft, hoef je niet te vervangen voor het einde van de levensduur van dat apparaat.
Omdat een AIS MOB apparaat in werkelijkheid het AIS netwerk nooit zal overbelasten omdat het alleen wordt geactiveerd in geval van nood, en een natuurkundig bepaald zeer klein bereik heeft, blijft het bezit en gebruik van bestaande AIS MOB apparaten zoals de Ocean Signal MOB1 gewoon toegestaan.
De overheid gaat ervan uit dat in de toekomst, als de MOB apparaten uiteindelijk worden vervangen, dit door nieuwe klasse M geschikte apparaten zal gebeuren.
3) Blijft mijn Ocean Signal MOB1 na 1 januari gewoon werken?
Ja!! Uw MOB1, die volgens de Nederlandse eisen is geprogrammeerd met AIS en individual DSC distress call naar uw eigen schip, blijft gewoon werken.
In geval van nood wordt uw eigen schip met DSC gewaarschuwd zodat het akoestische marifoon DSC alarm afgaat en iedereen aan boord wakker wordt.
De AIS functionaliteit blijft gewoon hetzelfde. U ziet de MOB1 op uw plotter of elektronische kaart verschijnen. Alle schepen in uw directe omgeving zien dat ook gewoon op hun plotter of ECDIS.
U heeft geen speciale ontvangst apparatuur nodig! Ook in het buitenland blijft de MOB1 technisch precies zo werken als nu: Alarm op uw eigen schip (AIS&DSC) en in uw directe omgeving (AIS, kanaal 1 en -2).
4) Mag ik na 1 januari nog de batterij laten vervangen?
Ja. U mag de batterij nog laten vervangen, dit is in lijn met de Europese Richtlijn die het snelle afdanken van apparatuur tegen gaat. Na batterij vervanging gaat de MOB1 nog weer jaren mee. Pas als de MOB defect raakt, moet u een nieuwe AIS MOB (klasse M) kopen, volgens de dan geldende normen en eisen.
5) Kan ik na 1 januari 2025 nog een Ocean Signal MOB1 kopen?
U kunt de MOB1 blijven kopen totdat Nederland de nieuwe richtlijn heeft geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Maar ook de nieuwe MOB2 is binnenkort leverbaar.
Ocean Signal brengt een nieuw apparaat op de markt dat als vervanging voor de MOB1 dient. De MOB2 is zoals u van Ocean Signal gewend bent, een uiterst compact apparaat, dat gemakkelijk in een reddingvest kan worden geïntegreerd.
De MOB2 is ontworpen om te voldoen aan de eisen van klasse M en loopt voorop op het gebied van compacte krachtige maritieme noodbakens.
- Uitgerust met tweerichtingssignalering
- Realtime locatietracking via AIS
- Naadloze integratie van DSC voor snelle waarschuwingen
De MOB2 zorgt voor ongeëvenaarde betrouwbaarheid en effectiviteit in Man-Over-Boord-situaties, als de kleinste onder de andere apparaten die op de markt worden gebracht.
U kunt ook kiezen voor de PLB3. Deze valt buiten de nieuwe AMRD-regeling omdat het in de basis een Cospas Sarsat 406MHz satelliet baken is, met AIS als extra homing signaal.