Introductie EPIRB3* op Hiswa te Water

aug 10, 2022 | EPIRB3, Productinformatie, rescueME |

AIS-EPIRB op HISWA te Water

HISWA te Water

31 augustus – 4 september 2022

37e editie Hiswa te Water van 31 augustus tot en met 4 september 2022 in de Bataviahaven in Lelystad. Twee jaar lang geen Nederlandse botenbeurs doet ons uitkijken naar de grootste in-water bootshow in Noord-Europa. Waarschijnlijk zal het voor veel ‘nieuwe’ watersporters de eerste keer zijn dat zij deze watersportbeurs bezoeken. De 37e editie Hiswa te Water vindt plaats van 31 augustus tot en met 4 september 2022 in de Bataviahaven in Lelystad.

Hiswa te Water 2022

Shiptron Trading doet weer mee

Op de Bovenkade, stand KB52  staan wij  voor u klaar. Tijdens de HISWA introduceren wij het nieuwste product van Ocean Signal: de RescueMe EPIRB3 met AIS. Deze nieuwe EPIRB zorgt voor snellere redding. Reddingvest frabrikant Secumar is aanwezig op de stand met het nieuwe kitesurfer vest “Furio” dat met de PLB1 zeer belangrijke uitrusting is voor bijv. kitesurfers. Als extra service kunt u tijdens de Hiswa uw Secumar reddingsvest voor keuring inleveren.

SHIPTRON sinds 1987

Shiptron Trading BV is de handelsmaatschappij van Shiptron Holding BV. Shiptron is opgericht in 1987 en heeft zich in de loop der jaren gespecialiseerd op het gebied van maritieme communicatieapparatuur en AIS. Met onze kennis en ervaring adviseren we u graag over aan te schaffen maritieme veiligheidsapparatuur ongeacht op wat voor schip u vaart.

Secumar

Voor de toepassing van Ocean Signal’s persoonlijke bakens als de MOB1 en PLB1 in reddingsvesten is Secumar op de stand aanwezig om de reddingsvesten en de integratie van bakens te laten zien.

Introductie nieuwe AIS-EPIRB*

*Voorlopige productinformatie, in afwachting van Cospas Sarsat / RED goedkeuring

EPIRB’s (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) worden op een schip geïnstalleerd voor activering in een levensbedreigende noodsituatie, zoals zinken, aanvaring en ongeval. Met behulp van de 406 MHz-frequentie en het
Cospas-Sarsat-satellietsysteem hebben de apparaten duizenden levens gered,
maar de Search & Rescue door reddingsdiensten kan vertraging oplopen, vooral in afgelegen oceaangebieden omdat er tijd overheen gaat voor SAR eenheden ter plaatse zijn.

AIS-EPIRB oftewel Ocean Signal RescueMe EPIRB3

De introductie van het AIS-localisatie-signaal zorgt ervoor dat een signaal ook wordt ontvangen door alle schepen en vliegtuigen in de buurt die zijn uitgerust met AIS, zodat ze onmiddellijk kunnen reageren.

Nauwkeurige positiebepaling met GNSS-ontvanger

De per 1 juli 2022 voor EPIRB’s geldende nieuwe normen van de IMO voor onder Solas varende schepen, maken een ingebouwde GNSS-ontvanger verplicht om de nauwkeurigheid van de locatie die aan de reddingsdiensten wordt verstrekt te verbeteren, terwijl ook een infraroodlicht en zichtbaar licht nodig zijn om redding bij slecht zicht of ’s nachts te vergemakkelijken.

Combinatie nauwkeurige locatie met AIS – snellere redding

Naast de bovengenoemde verbeteringen moet de EPIRB volgens de nieuwe normen van het IMO ook zijn voorzien van AIS. De combinatie van een nauwkeurige locatie die wordt ontvangen via de Cospas-Sarsat-satellieten en een AIS-signaal van de EPIRB zal de opsporings- en reddingsautoriteiten in staat stellen behalve de SAR eenheden, ook andere schepen via de GMDSS communicatiesystemen te waarschuwen en naar het gebied van het incident te leiden, waarna de eigen AIS-apparatuur van het schip hen in staat zal stellen om de EPIRB te lokaliseren, waardoor een snellere redding kan worden uitgevoerd. Dit is van belang in afgelegen gebieden, maar zeker ook een grote verbetering in druk bevaren gebieden, waar veel schepen direct redding kunnen bieden, als elke minuut telt. 

RescueMe Epirb3 ook voor pleziervaart

De nieuwe IMO normen voor EPIRB’s aan boord van schepen die onder SOLAS varen, zijn niet verplicht voor pleziervaartuigen, maar juist voor deze groep kwetsbare schepen is het belang van een snellere redding groot. Ook voor pleziervaartuigen die buitengaats gaan, is de nieuwe Ocean Signal EPIRB3 een zeer aantrekkelijk toestel om de veiligheid te vergroten. Voor pleziervaartuigen is deze verkrijgbaar zonder container met automatische activering. Net als zijn voorganger is de RescueMe EPIRB3 uiterst compact en eenvoudig op elk jacht te plaatsen.

We heten u hartelijk welkom op de

HISWA te Water

 Bovenkade Stand# KB52

Meer informatie? Wij helpen u graag!

Indien u meer informatie wilt over onze HISWA deelname, de EPIRB3 Pro, het keuren van uw reddingsvest of indien u geïnteresseerd bent dealer te worden van Shiptron Trading BV, kunt u contact opnemen met Carla Hogeweg, directeur.