AIS en RLS nieuwe functies EPIRB3 en PLB3 uitgelegd

mei 16, 2023 | AIS, EPIRB3, PLB3, Productinformatie

AIS en RLS nieuwe functies in Epirb3 en PLB3, man in water met beide apparaten.

Op zoek naar een betrouwbaar en geavanceerd noodbaken voor uw zeilavonturen? Maak kennis met de EPIRB3 en de PLB3 die nu zijn uitgerust met AIS (Automatisch Identificatie Systeem), een revolutionaire toevoeging die de veiligheid op het water aanzienlijk verbetert. Daarnaast is nu ook RLS (Return Link Service) aan deze noodbakens toegevoegd.

Met de toevoeging van AIS wordt uw veiligheid nog verder verbeterd.

De EPIRB3is een noodsignaalbaken dat cruciaal kan zijn in noodsituaties. Met de nieuwe AIS-functionaliteit kunnen zeilers en watersporters sneller en efficiënter worden gelokaliseerd door hulpdiensten, waardoor de reactietijd aanzienlijk wordt verkort en de kans op een succesvolle redding wordt vergroot.

Met AIS reactietijd aanzienlijk verkort en kans op een succesvolle redding  vergroot

Realtime alarmering in uw nabijheid

Wanneer de EPIRB3 wordt geactiveerd, stuurt het niet alleen een noodsignaal naar satellieten, maar verzendt het ook een AIS-noodbericht naar nabijgelegen schepen en kuststations. Dit betekent dat andere vaartuigen in de omgeving direct op de hoogte worden gebracht van uw noodsituatie en de exacte positie van uw schip ontvangen. Dankzij deze realtime communicatie kunnen reddingsteams sneller reageren en de hulp bieden die u nodig heeft.

PLB3 met AIS nu met App
blank
PLB3 met AIS nu met App

RLS geeft zekerheid dat noodsignaal is ontvangen

De EPIRB is geactiveerd, maar… hoe weet je nu of het bericht ook de vaste wal heeft bereikt? Was dit vroeger een kwestie van blind vertrouwen en hopen, tegenwoordig is het door de Return Link Service (RLS) een kwestie van zeker weten.

Als het grondstation het bericht ontvangt, stuurt het namelijk een ontvangstbevestiging terug die op de EPIRB te zien is als een blauw ledlampje. Momenteel werkt de RLS alleen binnen het dekkingsgebied van Galileo (het grootste deel van de Atlantische en Indische Oceaan). Uiteindelijk gaan ook andere satellietsystemen deze functionaliteit ondersteunen.

 

EPIRB is gekoppeld aan het schip

In de basis is de EPIRB bedoeld voor het schip, en de PLB voor een persoon. Met het gekoppelde MMSI-nummer worden de gegevens van het schip opgeslagen bij Agentschap Telekom.

De nieuwe Ocean Signal EPIRB3 beschikt naast zijn AIS-functie ook over RLS.

 

In de registratie kunt u bij de EPIRB aangeven dat deze hoort bij een schip met een aantal details zoals witte boot, blauwe band, geel dek, max 4 opvarenden etc etc
Bij de PLB kan dat niet.

PLB3 persoonlijk inzetbaar ook op land

Naast de EPIRB3 introduceren we ook de PLB3, een compact persoonlijk noodbaken dat uw persoonlijke veiligheid op het water en tijdens outdoor avonturen waarborgt. De signaleringsfunctie van de PLB3 bepaalt uw positie nauwkeurig en stuurt deze informatie naar reddingsdiensten en andere vaartuigen. Of u nu een zeiler, kajakker of andere watersportliefhebber bent, deze geavanceerde technologieën zijn uw trouwe metgezellen op het water.

Overigens ook tijdens een hike in de natuur, de bergen of een verlaten gebied biedt de PLB3 noodsignalering bij een noodsituatie.

In geval van nood drukt u eenvoudig op de knop en wordt er direct een noodsignaal uitgezonden, waardoor uw positie snel wordt vastgelegd en hulp onderweg is.

Oorspronkelijk artikel Zeilen

Dit blog is een bewerking van het eerder gepubliceerde artikel op Zeilen.nl dat in samenwerking met Shiptron Trading is gerealiseerd.

Meer informatie? Wij helpen u graag!

Indien u meer informatie wilt over de EPIRB3 Pro of de PLB3 of indien u geïnteresseerd bent dealer te worden van Shiptron Trading BV, kunt u contact opnemen met Carla Hogeweg, directeur.